Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2014

Αναγνώσεις:Ο αναγκαίος θάνατος του Λιούις Γουίντερ

Πάνος Ιωαννίδης

Αναγνώσεις


Malcom MacKay- Ο αναγκαίος θάνατος του Λιούις Γουίντερ (εκδ. Πόλις, μτφ Άλκηστις Τρίμπερη

The name of the game is to survive, λέει ένα παλιό αλλά επίκαιρο όσο ποτέ άλλοτε, αμερικάνικο ρητό. Ο κανόνας του παιχνιδιού είναι να επιβιώνεις, σε ελεύθερη μετάφραση. Με άλλα λόγια, για να ζήσεις πρέπει όχι μόνο να επιβιώσεις και να κάνεις ότι μπορείς συνεχώς για να το πετύχεις. Ωστόσο, η επιβίωση είναι ζήτημα όχι μόνο επιλογών, αλλά και συγκεκριμένων συνθηκών. Κάθε εποχή έχει τους δικούς της κανόνες, το δικό της ιστορικό πλαίσιο και συνεπώς τις δικές της πρακτικές επιβίωσης που ωθούν τους δρώντες σε δεδομένες επιλογές.
            Το μυθιστόρημα του πρωτοεμφανιζόμενου και πολύ ταλαντούχου σκοτσέζου Malcom Mac Kay, Ο αναγκαίος θάνατος του Λιούις Γουίντερ, από τις καλαίσθητες εκδόσεις Πόλις, διερευνά αυτή την συνθήκη υπό το πρίσμα μιας noir ιστορίας. Ο Κάλουμ Μακ Λιν, είναι ένας καλοπληρωμένος και πολύ καλός στη δουλειά του, νέος επαγγελματίας δολοφόνος. Αναλαμβάνει συμβόλαια θανάτου, ούτε τόσο συχνά, ούτε τόσο σπάνια που να κινεί υποψίες του περίγυρου του αλλά και του υποκόσμου. Ζει ήσυχα εντός εκτός και επί τα αυτά των δύο κόσμων, δίχως να προκαλεί ούτε με περιττές σπατάλες, ούτε με άσκοπους τσαμπουκάδες. Μέχρι που μια μέρα, ένας από τους μεγαλύτερους γκάγκστερ της πόλης, ο Πήτερ Τζέιμσον  του ζητάει να σκοτώσει έναν σχετικά ασήμαντο έμπορο ναρκωτικών, τον Λιούις Γουϊντερ που έχει αρχίσει να μπαίνει στα (παράνομα) χωράφια της σκοτεινής δραστηριότητας του. Η επιλογή του συμβολαίου θανάτου δεν γίνεται τόσο για λόγους συμφέροντος, όσο για λόγους εξουσίας και εντυπωσιασμού: Ο Λιούις Γουίντερ, λειτουργεί ως το μακρύ χέρι ενός ανερχόμενου νέου γκάγκστερ που θέλει να μετρήσει τις δυνάμεις του στον χώρο. Η ισορροπία στην αγορά δεν πρέπει να διαταραχθεί με τίποτα, και ο καταλληλότερος άνθρωπος για να τη διατηρήσει είναι ο Κάλουμ Μακ Λιν. Το κυνηγητό αρχίζει ώστε το noir κουβάρι της ιστορίας να πάρει μπρος.
            Ο συγγραφέας παρατηρεί τη μοναχική πορεία του επαγγελματία δολοφόνου στα φανερά μονοπάτια της καθημερινότητας και στις δύσβατες διαδρομές του υποκόσμου. Αναγκαίες επαφές με ανθρώπους του σιναφιού, παρακολούθηση του υποψήφιου θύματος και καλά υπολογισμένες κινήσεις συνθέτουν το πεδίο της αλληλεπίδρασης και των επιλογών του Μακ Λιν, Παράλληλα, ο συγγραφέας διερευνά την καθημερινότητα, άλλων ανθρώπων του υποκόσμου, αλλά και των αστυνόμων ή των ατόμων που μπαίνουν στην ιστορία από την πίσω πόρτα, ίσα ίσα για να κατανοηθούν τα ιδιαίτερα λεπτά όρια ανάμεσα στον αποδεκτό και στον παράνομο τρόπο ζωής.
            Ο ασθματικός ρυθμός της αφήγησης επιλέγει σκόπιμα τις μικρές φράσεις που αντανακλούν εύσχημα τα ατελέσφορα συναισθήματα και τις σπασμωδικές κινήσεις των ηρώων, αναδεικνύοντας με κάθε ευκαιρία ότι ο κίνδυνος παραμονεύει καθώς όλα είναι υπό αίρεση, και πως ο θύτης ανά πάσα στιγμή μπορεί να βρεθεί στη θέση του θύματος. Και αντίστροφα. Το μουντό αστικό τοπίο της Γλασκόβης είναι ιδανικό για να ντύσει τούτη την γκρίζα ιστορία, που αναπαριστά με μεγάλη ευστοχία την στροφή που έχουν αρχίσει να παίρνουν εδώ και μερικά χρόνια οι δυτικές κοινωνίες.
Το ερώτημα που θέτει με μεγάλη ευστοχία ο Mac Kay δεν είναι άλλο από το πόσο μπορούν ο ατομοκεντρικός τρόπος ζωής και το αδιάκοπο κυνήγι της υλικής χρησιμότητας να λειτουργήσουν ως στοιχεία της νέας ανθρώπινης κατάστασης που πάει να διαμορφωθεί. Η ανατροπή που λαμβάνει χώρα στο τέλος του μυθιστορήματος δίνει μια κατεύθυνση, όχι όμως και μια ξεκάθαρη απάντηση. Όπως πρέπει άλλωστε να κάνει η σπουδαία λογοτεχνία. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου