Δευτέρα 27 Απριλίου 2015

Καφενείο (Σύντομες Σκέψεις)# 21 Περί Πνεύματος

Πάνος Ιωαννίδης

Περί Πνεύματος


Ένας παλιός φίλος, δυο τρεις γενιές μεγαλύτερος, με σπουδαία εμπειρία στους δρόμους της φωτιάς και στα καφενεία της σκέψης, συνήθιζε να μου υπενθυμίζει κάθε φορά που γκρίνιαζα για την πνευματική κατάσταση των πραγμάτων, ότι το πνεύμα δεν είναι δημοκρατικό. Αδυνατούσα να δεχτώ την άποψη του, παρά τις επίμονες και καλοπροαίρετες συνάμα νουθεσίες του. Ήμουν μικρός, ήμουν αφελής, ήμουν οργισμένος, ζητούσα το διαφορετικό μέσα στις γκρίζες θάλασσες του ίδιου.
Μερικά χρόνια αργότερα, που στην παραφουσκωμένη μνήμη μου φαντάζουν περισσότερα, οφείλω να παραδεχτώ πως είχε κάποιο δίκιο. Δεν ξέρω αν το πνεύμα είναι δημοκρατικό ή όχι. Το σίγουρο είναι πως δεν ακολουθεί τη δημοκρατική κατανομή των υπόλοιπων δικαιωμάτων που διέπουν κάθε ανθρώπινη ύπαρξη στον σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο τοπίο.
Βασικό συστατικό του πνεύματος είναι η ύλη. Υλισμός και ιδεαλισμός βρίσκονται σε διαρκή αιώνια σύγκρουση με σκοπό την συγκρότηση του πνεύματος με όρους που βολεύουν στις επιδιώξεις της κάθε πλευράς. Κατά τον τρόπο αυτό, το πνεύμα μάχεται συνεχώς με την ύλη, σαν την πέτρα που δεν θέλει να πάρει το χρώμα του μονοπατιού που κυλάει. Από τη μία πλευρά το πνεύμα εμπεριέχει όλα τα στοιχεία της καθεστηκυίας τάξης, θετικά και αρνητικά, ποιοτικά και ποσοτικά. Από την άλλη  πλευρά ωστόσο, το πνεύμα ήταν είναι και θα είναι στα χέρια των λίγων προικισμένων πρωτοπόρων οι οποίοι γνωρίζουν ότι αποτελούν τόσο μέρος του πνευματικού προβλήματος όσο και μέρος της λύσης του. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου